5 tips tegen openstaande facturen

06-03-2019

Je bent lekker aan het ondernemen. De zaken gaan goed, je haalt nieuwe klanten binnen en je klanten zijn tevreden. Helaas zitten er ook klanten tussen die hun factuur maar niet betalen. Wat doe je? Niets doen is geen optie want dan mis je kostbare omzet. Direct een deurwaarder inschakelen is niet goed voor de relatie met je klant. Uit onderzoek is gebleken dat 15% van het MKB 45 dagen of langer moet wachten op de betaling van verstuurde facturen. In 5% van de gevallen wordt de openstaande factuur helemaal niet betaald. Wat is de beste manier om een factuur te incasseren?

1. Ken je klant

Eén van de makkelijkste manieren om je zelf te behoeden voor wanbetalende klanten is om voordat je in zee gaat onderzoek te doen. Dit kun je heel eenvoudig doen door de naam van je potentiële klant de googelen. Zo kom je er al vrij snel achter wat zijn reputatie is. Je zou ook de gegevens kunnen opvragen bij het handelsregister van de kamer van koophandel. Komt het vaker voor dat de klant niet op tijd betaald? Of krijg je een slecht gevoel bij de klant? Dan kun je er voor kiezen om de kredietwaardigheid van de klant te toetsen.

2. Zorg voor een schriftelijke overeenkomst

Om achteraf onenigheid te voorkomen over afspraken die gemaakt zijn is het slim om een schriftelijke overeenkomst vast te leggen. Dit kan ook gewoon via de mail! Stuur de gemaakte overeenkomst naar de klant en vraag om akkoord.

3. Zorg voor een heldere factuur

Het is belangrijk dat de factuur helder is en voldoet aan de wettelijke eisen. Zo moeten er bijvoorbeeld bedrijfsgegevens op de factuur staan, opvolgend factuurnummer en het btw-nummer. Specificeer de bedragen op je factuur en vermeld een duidelijke betalingstermijn. Hieronder staat een link met een voorbeeld factuur die aan alle wettelijke eisen voldoet.


4. Blijf kalm

Dreigen richting klanten is een absoluut onverstandig wanneer een klant niet- of niet op tijd betaald. Zorg dat je zakelijk blijft en voorkom onredelijk taalgebruik of dreigementen. Wanneer jullie er samen niet uitkomen, is het altijd nog mogelijk om een incassobureau in te schakelen. Zo zorg je er voor dat het incassobureau het 'vuile' werk opknapt en behoud je enigszins de goede relatie met je klant.

5. Zet een gerechtelijk traject in gang

bovengenoemde tips zijn helaas niet altijd genoeg om alle openstaande facturen betaald te krijgen. Het starten van een gerechtelijk traject is dan vaak de laatste optie. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via een kort geding door middel van een relatief snelle en eenvoudige procedure voor een openstaande vordering een vonnis te verkrijgen.

Ook kan er een standaard procedure worden opgestart die meestal wat langer duurt. Welke procedure het meest geschikt is voor jouw situatie hangt af van het bedrag dat met de vordering gemoeid is en in hoeverre de vordering door de klant betwist wordt.


Straight Forward maakt je weer baas over je eigen cijfers                                           

Besteed je je boekhouding uit aan ons administratiekantoor in Breda, dan ben je weer baas over je eigen cijfers. We zorgen dat je aan alle wettelijke regels voldoet en we geven je meer inzicht in jouw bedrijfsresultaten. Ook geven we gevraagd en ongevraagd advies, waar jij je voordeel mee kan doen.